Gondolatok

Milyen lehetőségei lehetnek? Tanítás, szerepvállalások, statiszta, tolmácsolás, fordítás, alkotás… Hogyan próbálkozhatna, ha nincs meg benne ez az ambíció?

Ha a mindennapokban naponta ismerősökkel találkozunk az éppen adott helyzet a téma.

Sokat látott utcai ismerősöm egy idősebb férfi, kerekes bevásárló szatyorral. Néhány éve többször látom, sőt egyszer mellém ült a buszon. Mondta-mondta a magáét, csak magáról beszélt, akkor nem zavart. Telt-múlt az idő, mindig talált egy-egy nőt, akinek elmondhatta a monológját, jó hangosan, hogy mindenki hallotta a buszon. Mindig ugyanazt mondta, ismételgette.  Beszélt a gazdagságáról, a szerencsés helyzetéről, a lakásairól, az utcákat is megnevezte; a találmányairól, amelyek híresek, meg is fizették azokat. Két nagy műtétjére szívesen emlékszik. A gerincműtétje miatt mondhatja: „gerinces vagyok”.  A szemműtétje óta pedig kijelentheti: „nem vagyok szemtelen”.. Viccesnek hat első hallásra. Azzal zárta a monológját, hogy szép élete volt. – Az ismerős asszonyok már menekültek előle vagy elfordultak tőle. méltatlankodtak miatta. Vajon, hogyan éli meg a nemtetszéseket? – Megállt a busz, ő is leszállt, de közben nézelődött, hogy kit szólíthatna meg újra.

"Érdekes történet. Olyan mint a dió, aminek már nincs meg a belseje. Régen finom lehetett, de ma már csak a csonthéj maradt... " (B. Tamás)

Mit sugall az életkép? Az idősebb férfi magányos. Csak ő akar beszélni, szereti a monológjait, szórakoztatja. Nem kíváncsi arra, hogy te mit akarsz mondani. Mentálisan terhelt.

„A gyermek nem születik úgy, hogy van vagy nincs önfegyelme, meg kell tanulnia, mégpedig a szüleitől. Nincs könnyebb út. – Van napirendünk. Tudunk nemet mondani… Ahhoz, hogy a gyerekben egészséges énfejlődés menjen végbe, meg kell tanulnia hol vannak a határok és mik ezek a határok. Különben kontrollhiányban, önállótlanságban fognak fejlődni. Állandóvá válnak a frusztrációk, a meg nem értések, amelynek következménye az agresszió vagy éppen a szorongás.”(Pribránszki Marianna)

A nevelés személyre szabott, a szülő ismerheti legjobban a gyereket. Az óvónő az, aki még sokat tehet a nevelés érdekében. Az iskola tantárgyakat tanít. Igaz, hogy a pedagógus példakép, annál is inkább, mert a viselkedésével, a tudásával nevel is. – Miért fontos a nevelés? Az együttélés alapja a jóindulatú, jól nevelt ember.

Az egyik művelt, tehetséges alkotó ismerősöm, nem először ír arról, hogy gátolják a munkájában, akármiben és nem akar harcolni, eddig sem tette. Megy tovább a maga útján és nem hajlandó veszekedni…